Dagens gästbloggare: Fia Ramström!

Fia Ramström- hopparen.blogg.se
 
 
Tänkte berätta lite om mig själv.
Jag heter Fia och driver bloggen hopparen.blogg.se, där skriver jag om min vardag. Nu på senaste tiden så är det mest ridpass inlägg, har inte varit så motiverad att blogga. Jag är född 1996 och bor på en hästgård tsm med min familj och våra 5 hästar. Jag tävlar än så länge upp till L:a på ponny och 110cm på häst, men målet e högre ;) Har också börjat tävla en del fälttävlan vilket verkligen e jätteroligt! Började rida redan som liten och fick då som 8 åring rida ut på storhästen själv, såg verkligen ut som en liten mygga XD Red bara en halv termin på ridskola och sen fick jag min egna ponny. Kunde då rida bra, eftersom jag ridit ända sen jag var liten :) Nu tänkte jag berätta lite om mina hästar:
 
 
Miramiss: Det är hon som va min första "riktiga" ponny. Hon är en c-ponny född 1990. Hon är den som lärt mig rida. Med henne har jag placeringar upp till L.B hoppning. med henne har jag även startat i dressyr med placering. Mirran som hon kallas är jättesnäll att rida. Men kan bli väldigt pigg och taggad. Men det går inte att skritta ut på henne, det går alldles för långsamt :P Hon har haft ett föl, boomerang heter han och han har tävlat upp till msvb i hoppning! Skulle gärna vilja ta föl på henne här hos mig, men det kmr inte bli av... Jag har börjat bli för stor för Mirran, så jag har en liten medryttare som rider henne några gånger i veckan och ska nu ut och börja tävla lokalt på henne ;)

 
Cabra Max: Krabban som han kallas e min andra ponny. Han är en d-ponny född 1996, alltså lika gammal som mig. Honomn tävlar jag upp till L.a hoppning än så läng och vinster och placeringar upp tll L:B. Det är även med honom jag startat fälttävlan med. Krabban är en otursförföljd ponny. Redan efter några månader jag haft honom så hände en olycka. Vi var ute och körde med transport och då kommer det en full gubbe och gör rakt in i transporten, dragkrogen lossnar och transporten står kvar på vägen( fick sen veta att dragkroken va felmonterad) Krabban fick då en skada i bogen som jag brukar förklara det att " luftkuddarna i bogen blev mosade". Skadan uppkom inte direkt, utan vi märkte det efter nån månad när han kraschade in i ett hinder på tävling och sen va halt. Då åkte vi till våran kiropraktor om konstaterade att det va av krocken bogen skadades. Han fixade till honom, men har behövde vila året ut. Efter det så tävlade och tränade vi en hel del. Men så ett år senare så va jag ute på en morgon tur. Den första snön hade just kommit och de va halt ute. I en nedförsbacke kom det en bil och eftersom det va så halt kunde den inte bromsa. Det va just i en sväng och jag var inte beredd, så bilen körde på Krabban och mig... Krabban krossade rutan på bilen med sitt huvud och sprang sen hem( jag ramla av vid smällen). Väl hemma igen hade jag redan ringt och förvarnad mamma och pappa som fångat in krabban. Vi ringde veterinären direkt och som sedan konstaterade att han bara fått hjärnskakning( vilket va väldigt turligt för att ha blivit påkörd av en bil!) Så då fick han vila ett tag sen. Nu den här våren i april märkte jag på en tävling att han va ovanligt stressad och gick och korsade hela tiden. Dagen efter konstaterade en veterinär att han va halt när han gjorde böjprov( kändes inte halt när man red) Så krabban fick vila 2,5 månader. Veterinären kom ut regelbundet och krabban blev bättre. Men så en dag  var han jättehalt igen. Vi ringde då våran kiropraktorn som då sa att han hade en inflamation i bogen. Behandlade för det och krabban blev nu frisk på nolltid! Så nu för ca 3v sen har jag börjat rida honom ordentligt tills i går då jag longerade honom och han va halt igen.... Kirpopraktorn sa att det e hans bog igen och att han behöver behandlas med laser flera ggr innan han blir frisk ordentligt. Så nu är det åter vila för hans del....

 
Mawrik: Han är min 3 åring( född 2008) Han är stor häst e: cartedÓr. Honom har vi fött upp och jag va med under hela fölningen :D Honom har jag sen ridit in och nu utbildat en del. Det är en lång resa kvar på hans utbildning, men det går framåt! Va med på en fälttävlanskurs i sommras som han bara älskade! Ska dit igen i höst. Mavve kunde inte visas på utställning som föl, för han fick fölsjukan och låg på hästsjukhus i nån vecka. Men när han va frisk skickades en video in på honom till en föltävling där hans pappa står uppstallad. Där kom han 4a av över 110 startande! Så min lilla mavve har potential i alla fall. Han har fina gångarter, snygg hoppteknik och är allmänt supersnäll! Kan stå och gosa med honom i timmar! Honom kommer jag aldrig att sälja, ska ha honom hela livet :) <3

 
Roxie M. Roxie är Mavves halvsyskon( mammas häst också för den delen) Hon är född år 2000. Har inte gjort så mkt sen 2 år tillbaka då jag blev tillräckligt duktig för att rida henne. Har än så länge tävlat henne upp till 110cm, men hon har kapacitet för minst 140! Det ända problemet är  att hon har temperament, vill hon inte hoppa så gör hon inte det :/ Hoppade hemma 120 utan problem och sen bara sa hon nej och ville inte hoppa ens 50cm. Men vi har kommit på en teknik nu som funkar, så nu e det ut på tävlingsbanorna igen när säsongen börjar :D Roxie har haft en föl, Toxic( E: akribori) Han är bara 5 år och va med i final i breeders dressyr. Nästa år ska Roxie troligtvis betäckas igen :)

 
Tootsi: Tootsi är våran gammeltant. Henne har mammas haft sen hon var föl ( född 1987) Tootsi är bl.a mamma till både Mawrik och Roxie! Tootsi har haft 11 föl som dom flesta av dom tävlat upp till msv hopp eller dressyr. Tack vare det har Tootsi utnämts titeln Elit sto :D Mawrk var hennes sista föl. Nu är det bara ett pensionärsliv som hon har. Toosti har inte tävlat så mkt. 110 hoppning, men 120 i omhoppning felfritt och så har hon även tävlat dressyr. Skulle kunnat gått hur långt som helst, men mamma fick barn så det blev inte så :(  Det är av Tootsi avkommerna har ärvt den fina hopptekniken och de bra gångarterna :)

 
Så det va lite om mina hästar, vet inte riktigt vad jag mer ska skriva, men jag får hoppas att ni kikar in på min blogg www.hopparen.blogg.se och lämnar en kommentar :) Ha det gött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0