Från början till slut!

Vi hade fått en förfrågan om jag och Frida kunde berätta om alla hästar vi haft, vet att båda vi gjorde ett inlägg om det precis när vi startade bloggen, men eftersom vi fått så pass många nya läsare så kan vi självklart göra ett nytt inlägg om det, som ni kanske förstår så får Frida göra sitt själv sen när hon får tid ;)

TUSSILAGO.

Var en b-ponny jag fick chansen att bli medryttare på, på den tiden var jag väldigt rädd för hästar och intresset var inte riktigt på topp.. Hon stod i alla fall på min dåvarande klasskompis gård, så vi red alltid tillsammans, mest skogsturer osv.. Sen tyckte hennes mamma att jag skulle börja tävla några clear rounder på henne, det gjorde jag också, dock mest 40-50cm ;) Fick oftast med en clear round rosett hem. Dock va inte Tussilago den mest välutbildade ponnyn jag ridit, hon var 8år när jag började rida henne, 118,3 cm och korsning mellan shettlandsponny, islandshäst och gotlandsruss. 2006 vart jag otroligt nog klubbmästare för norrtälje ridklubb på Tussilago, stilhoppning dessutom, så kan inte tänka mig att mina motståndare var speciellt bra eftersom att jag själv i princip var kass ;) Tyvärr upptäckte vi att Tussilago hade spatt och fick kort efter KM:et tas bort, jag var då 12 år.

FREDRIKSBERGS NOBEL.


Är en D-ponny på prick 146cm e. Dennie, Nobel är alltså en new forest som ser ut som spirit, riktigt snygg är han om jag får säga det själv! Honom fick jag strax innan jag skulle fylla 13år, det var mammas gamla elev som frågade om jag ville ta honom på foder för att hon skulle börja på gymnasiet inne i stan och kände att varken tiden eller intresset räckte till. Efter mycket tjat lyckades jag övertala mamma om att gå med på de, dock var det nog ett ganska korkat beslut om man tänker på det i efterhand ;) Jag var alltså inte speciellt gammal eler erfaren när jag fick nobel, och jag hade absolut inte styrkan för att klara av en d-ponny. Nobel är/var en ganska speciell ponny, och jag var livrädd för honom i början, hoppningen la jag helt åt sidan första halvåret och tragglade bara dressyr, och efter ett tag vart han riktigt fin, vi startade endast några lokala tävlingar upp till LC, lämnade tillbaka honom efter ett år, men kan säga att jag fick ganska mycket erfarenhet av honom, för han var ingen lätt ponny! Just nu äger Elin honom, Fredriksbergsnobel.blogg.se, där kan ni följa Nobel och Elin, har sett honom på ett par tävlingar nu dethär året, jättekul att träffa på gamla ponnyer tycker jag :D

GOBLIN.


Eller grisen som alla till slut kallade honom ;) Han var också en new forest, dock en c-ponny som passade mig lite bättre storleksmässigt. Köpte honom från bogesunds ridskola i vaxholm.. Ägde honom endast ett halvår då han var en riktigt elak ponny, tappade intresset väldigt fort efter att jag fick honom eftersom han inte gjorde annat en att bråka, vi sålde honom till någon tjej i hallstavik men har ingen aning om vart han står nu.

SMILLA.


Köpte vi tack vare Fridas mamma faktiskt, jag hade bestämt mig för att sluta med hästar efter Goblin, men Sus tvingade mig att åka och kolla på Smilla, och jag vart kär vid första ögonkastet, Smilla var en c-ponny på 140cm och hälften fullblod. Vi köpte Smilla trots att hon flera gånger innan hade haft kotledsinflammation, så det var en risk vi tog. Med Smilla började jag komma ut på tävlingar mer, vi tog placeringar hela tiden och vi hade riktigt kul tillsammans, hon var en riktig klippa! Det var med henne jag debuterade LB, dock kom kotledsinflammationen tillbaka och efter att ha försökt behandla henne i 7månader tog vi det tunga beslutet att ta bort henne. Smilla är nog den mest välutbildade ponny jag haft och det var på henne jag lärde mig att rida riktigt ordentligt.  

MUNSBORO HANNAH.

Tog vi på foder medans Smilla var under behandling, hon är också en c-ponny, 138cm om jag inte minns fel, en ponny man har svårt att inte kolla till på i alla fall! Hon var faktiskt riktigt cool att kolla på, lite synd att hon inte gick lika bra på tävling som på träning. På träning var hon oslagbar, hoppade hus och hade en sådan energi, men på tävling var hon helt tillbaka dragen, som att hon fick en chock när hon kom in på tävlingsbanan. Hade henne endast ett par månader eftersom hon inte funkade så bra på tävling!

POLLY.

Är en d-ponny på 146cm, korsning mellan new forest och halvblod, hon var alltså ganska rejäl! Henne hade vi på foder medans hon var på försäljning, hon såldes redan efter ett halvår, men det gjorde inte mig så mycket för vi klickade inte speciellt bra och hon var ganska tråkig i ridningen, lunkade på i sitt eget tempo.

WOODFIELD FLASH. -roxy!



 


Min tuffaste utmaning, världens underbaraste ponny! Dethär är verkligen en ponny som drar åt sig blickar, så otroligt snygg! Tillbaka till storyn, efter att Polly hade åkt så la jag ut en annons om att jag sökte en d-ponny eller stor häst på foder, det är lite drygt 2år sedan nu. Var och kollade på ett par stycken men kände inte att jag fastnade för någon. Roxys ägare hade under den tiden skickat ett mail till mig, ett väldigt kort mail där det stog att hon hade en känslig d-ponny med tråkig bakrund men en enorm hoppkapacitet! Så vi hörde inte av oss förens efter ett tag. Vi åkte till brottby och provred honom, men när jag först såg honom va jag påväg att sätta mig i bilen igen, han var otoligt tjock, svankig och såg ärligt talat ut som ett ök ;o men direkt när jag hoppade upp i sadeln så började jag trippa fram och jag kände att jag verkligen hörde hemma där. Redan dagen efter flyttade han till mig, även fast det var en riktigt tuff utmaning så ångrar jag ingenting. Dethär är ponnyn jag lärt mig absolut mest på! Jag orkar inte riktigt skriva ut hela hans historia just nu så tänker göra det i ett separat inlägg senare, men hade i alla fall roxy i nästan 2 år, med både upp och nedgångar! Nu står han hos Ida och Lina som jag själv valde ut till honom, och jag hade sån tur att dom sa ja, för dom är verkligen perfekt för honom!
Film från träning i vintras, banan ligger på 110-120cm.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0