Bättre sent än aldrig, Hästletandet i Belgien

22 december - Mina åsikter om Sveriges bästa ryttare
23 december - Mina åsikter om Världens bästa ryttare
24 december - Olgas Lad Flower
25 december - Lite bakgrundsinfo om mig
26 december - Allmänt info om mig, ej hästar
27 december - Mina bästa övningar till häst
28 december - Nagar
29 december - Mina tränare
30 december - Stallets Maskot
31 december - Hästletande i Belgien

Bättre sent än aldrig, right ? ;)

Tänkte berätta lite om när jag, mamma, min kompis Didi och hennes mamma Lia åkte ner till Belgien för att titta på hästar, eller ponnyer rättare sagt ! :)

Kommer ej ihåg exakt datum, men något av loven ibörjan på vårterminen ! Vi åkte ner med flyg till Belgien och åkte sedan bil till kvinnan som skulle hjälpa oss med adresser osv. När vi kom fram till adressen som GPSen sa så var det en bar och inte ett stall som vi väntat oss, så vi körde vidare på vägen, men det fanns inget stall längre in så vi vände och åkte tillbaka till baren och gick in för att fråga om vägen till stallet vi skulle till, visar sig att det faktiskt var stallet och i princip alla lite större stall hade en bar i ridhuset...

Det var iaf rätt plats och vi fick komma in och dansa lite med alla glada personer där, eller titta iaf. Sjukt härliga personer, men vi stannade inte länge då det var sent och vi skulle provrida hästar redan dagen efter. Vi fick åka till ett mysigt hotell som vi sov på under hela resan.

Tänker inte berätta om alla hästar jag provred, utan dom tre jag fastnade för, ett sto som var riktigt fint men inte min typ och om en kille som var 1 år yngre, men han är fan fortfarande min idol ! :)

Ska först säga att i Belgien, Nederländerna osv har dom E-ponnysar, så dom får vara över 148cm. Så många av ponnyerna vi provred var ca 149-151cm....

Ska först berätta om ett sto, var väl ca 150cm och hade inte hoppat på 1,5 år, utan bara gått dressyr. Det var ganska mycket arab i den om jag minns rätt, väldigt snygg ponny. Ganska välriden, och shit vad den hoppade ! Sjukt läckert, hoppade genom hela ryggen, tyckte det var superkul att hoppa ! Lite synd att den var så stor, för jag hade verkligen kunan tänka mig att ta hem den!

En annan riktigt fin ponny jag provred var en valack, Joly's Romeo. Han hade gått som hingst ganska länge, vilket syntes tydligt ;) Han hade väldigt fin stam, han hade nämligen Kantje's Ronaldo som pappa ! Denna ponny var nog den enda som var i rätt storlek, hade tävlat 120 där nere. Haha, vi fick ju hjälp av en kvinna vid namn Hilde, och just när vi skulle provrida denna så skulle Didi rida först. Men då utbrister Hilde att jag ska rida först, helt random bara. Vi gör som hon säger och jag hinner precis stoppa foten i stigbygeln när hästen exploderar ! Bockar, kickar, reser sig. Helt knäpp ! Haha, min reflex var att kasta mig runt sadeln tills den slutade. Snacka om adrenalinkick !! Jag fick ut foten när han stannat igen, och provade att hoppa upp igen, nu gick det helt utan problem. Ridningen gick utan större missöden, fick väl ngt stopp när jag red helt kasst mot ett litet räcke med vatten under, då stack han iväg men lugnade ner sig ganska snabbt. Underbar hoppteknik hade han ! Man kände sig ganska trygg när man red honom, och Romeo var riktigt välriden !
Ridbanan som vi red på där var säkert 100x100 och hade fibersand som underlag. Grymt att rida på, sviktade, var mjukt osv.
  
Efter denna häst så åkte vi med en kille till ett annat ställe där vi skulle provrida lite unghästar. Den hästen jag fastnade för där var ett ungsto som hoppade första gången när vi provred den. Hon var fyra år och ca 142cm, så hon hade antagligen blivit rätt storlek. Jag fick prova henne och fick även hoppa oxer på henne, vilket var första gången. (Någon annan tjej hoppade ett räcke på den, men han killen som vi åkt med bad henne att hoppa av så vi skulle få prova henne utan att hon skulle bli trött.) Jag red lite i alla gångarter och hoppade ett litet räcke några gånger. Sen byggde dom upp en liten oxer. Kom emot den precis som vanligt, och OMG som den hoppade, hon var säkert 1-1.3 meter över den. Hoppade genom hela ryggen! Underbart språng, förutom att jag petade ut ögat med spöt ;) Haha, varför vi inte valde henne var för att vi inte sökte en så ung ponny, annars hade jag lätt tagit med henne hem ! Anledningen att vi provade dessa unghästar var för att dom var också efter Kantje's Ronaldo, och det lilla stoet tror jag hade Ronaldo som morfar.

Efter denna tur fick vi faktiskt följa med killen som hjälpt oss under dagen hem. Dom bodde riktigt fint, hade ridhus och stall i samma byggnad. Det jag ska berätta om detta ställe är hans son! När vi kom in såg vi en kille sitta och rida markarbete med en av sina ponnysar. Vi fick en liten rundtur, och han killen hade tävlat riktigt mycket och framgångsrikt ! Han var/är en av Belgiens mest lovande ryttare i sin ålder, och han har slitit sig till de orden ! Han satt nämligen minst en timma per häst och trimmade varje dag ! Välridna hästar hade han verkligen. Vi provred ett fuxsto, mycket välriden men hade inte det där lilla extra som vi sökte. Men detta besök sitter fortfarande kvar hos mig. För han red så jäkla snyggt. Mjukt, följsamt, noga. Och han var ett år yngre än mig, 2010. Alltså 13 år och hade den kunskapen ! Helt underbart att se !

Nu ska jag berätta lite om den superfina hästen, som inte ritkigt var min typ.
Det var ett sto, ganska välriden och hoppade superfint. Hon var väldigt mjuk och lydig, hade dock lite konstig galopp. På henne hoppade både jag och Didi något/några hinder på ca 1.10-1.20m. Hon gjorde det helt utan problem, men tyvärr var det knas på åldern. Hon var 94a, men egentligen 96a eller något liknande. Lite synd egentligen, för hon var supertrevlig, men att ändra ålder och liknande skulle ta tid och kosta pengar.
Hur vi visste detta var för att han som hjälpte oss med denna häst var veterinär ! :)

Jag ska se om jag kan få tag i lite filmer ifrån resan så ska ni få se ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0