Fina, fina häst!

Vart ingen uppdatering igår, somnade i soffan direkt när jag kom hem från stallet, helt slut! hah :D
Ubalia var i alla fall SJUKT fin igår!! Har ju haft henne i drygt en månad nu men inte riktigt testat vart hennes
gränser går och vad hon faktiskt kan (i dressyrväg) eftersom att jag har tyckt att hon har vart för omusklad.
Men igår så tänkte jag att jag skulle testa det, så började i skritten med att rida mycket öppna och sluta för att
få henne mjuk och böjbar, också lite skänkelvikningar kors och tvärs innan jag satte igång henne i trav!
I traven red jag henne till en början i en ganska låg form, mycket serpentiner, snett igenom, volter osv för att få henne så mjuk och följsam som möjligt! Efter ett tag kortade jag upp henne och släppte stigbyglarna för att komma så djupt ner i sadeln som möjligt (har i princip precis lärt mig att sitta ordentligt i hennes trav, haha..) för att kunna arbeta ordentligt. Fy fasiken va fin hon kändes.. Eftersom att jag red Kalinka en hel del förut så testade man ju en hel del eftersom att hon har vart kvalad till st. george i dressyr tidigare i sitt liv så kan hon ju i princip allt!! i alla fall så kändes det ett tag som att Ubalia var på väg in i passage när jag samlade ihop henne riktigt mycket i traven, fasiken vilken härlig känsla det var :D
Förutom det så fortsatte jag även där i mer samlad trav på serpentiner, snett igenom osv... även som i skritten med öppna och sluta, skänkelvikningar ..
I galoppen så rullade jag bara in direkt ifrån traven utan stigbyglar, hon var riktigt rund och fin i galoppen och man kände hur hon använde hela ryggen och rumpan, känns äntligen som att hon börjar få den där galoppen jag strävar efter, den där känslan där det känns som att dom nästan galopperar i en uppförsbacke och verkligen sätter hela rumpan under sig, underbart!
I galoppen längs med långsidorna tycker jag att hon brukar bli lite sned, nästan så att hon självmant går in i sluta.. så red mycket på rakt spår i galoppen, lite innanför själva spåret längs sarjen så att hon var tvungen att balansera upp sig själv istället för att ta stöd av sarjen.. Gick riktigt bra faktiskt!
Testade även när jag var igång att rida skänkelvikningar i galopp, hon orkade ungefär halva snett igenom sen börja hon kicka lite, men hon var jättefin i skänkelvikningarna tills hon inte orka :D
När jag tog stogbyglarna igen så lät jag henne galoppera på lite innan jag samlade ihop henne igen, denna gång med stigbyglar.. Red mest på en åtta och tränade på galoppombyten, gick jättebra..
Efter det travade jag bara av henne i en låg form och skrittade av henne länge, både ho och jag var helt dyngsura efter kan jag säga! hahaha, båda är ju helt ur form.. red i ungefär en timma.
Idag är det ev. hoppträning, så får se om hon har träningsverk eller om hon är lika mjuk som igår, imorgon får mamma ta hand om henne så får se om hon rider eller om hon går ut och går med henne för jag slutar nämligen sent i skolan och efter det drar jag direkt iväg till vaxholm för att träffa Johanna som jag inte träffat sen nyår! ;O
image description

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0