Mina bästa övningar till häst

22 december - Mina åsikter om Sveriges bästa ryttare
23 december - Mina åsikter om Världens bästa ryttare
24 december - Olgas Lad Flower
25 december - Lite bakgrundsinfo om mig
26 december - Allmänt info om mig, ej hästar
27 december - Mina bästa övningar till häst
28 december - Nagar
29 december - Mina tränare
30 december - Stallets Maskot
31 december - Hästletande i Belgien


Tänkte alltså skriva om två lite bra övningar, enligt mig !

Dressyr/Markarbete:
Något jag tycker är mycket viktigt med hopphästar (eller hästar överhuvudtaget !) är att dom ska lyssna framåt, bakåt och såklart sidförflyttningar och länga sig samt korta sig !
Något jag alltid gör när jag rider mina hästar är skänkelvikningar och öppnor/slutor. Det är för att jag vill ha hästar som lyssnar på småsmå hjälper och är rörliga i sidorna, vilket hjälper mycket i omhoppningar ;) Haha, men det är något jag tycker är superviktigt och även att hästarna minskar/ökar farten när man vill.


Hahah, en liten failad bild men detta tycker jag är en bra övning ! Det svarta strecket är i gångarten skritt eller trav, och det är även då du gör skänkelvikningen. Det röda strecket är i gångarten trav eller galopp, och då är tanken att du ska försöka behålla formen på hästen under avbrytningar/igångsättingar. Själklart kan du göra denna övning svårare genom att galoppera där det svarta partiet är och skritta/trava där det röda partiet är. Eller göra tempoväxlingar imellanåt så att du inte bara sitter och gör likadant hela tiden !

Det ni även ska tänka på är att inte stressa i början av ridpasset, ibland kan jag sitta och skritta igång hästarna ända tills jag känner att dom är mjuka i munnen och rörliga i hela kroppen. Ibland i nästan 30 minuter bara skritt ;)

Hoppning:
En bra övning inom hoppningen är att ha en bom framför hindret och efter hindret! Det gör att hästarna hoppar av på "rätt ställe" och landar på "rätt ställe". Vilket alltså gör språngkurvan bättre. Detta har faktiskt hjälpt Nagar väldigt mycket att förbättra sin hoppteknik. Framförallt hjälper det så att han inte bara sticker iväg och hoppar av när han själv har lust :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0