Stallets Maskot

22 december - Mina åsikter om Sveriges bästa ryttare
23 december - Mina åsikter om Världens bästa ryttare
24 december - Olgas Lad Flower
25 december - Lite bakgrundsinfo om mig
26 december - Allmänt info om mig, ej hästar
27 december - Mina bästa övningar till häst
28 december - Nagar
29 december - Mina tränare
30 december - Stallets Maskot
31 december - Hästletande i Belgien

Nu tänkte jag berätta lite om stallets maskot, även kallad mammas häst.
Gâta är ett svart islandssto med superfin stam ! Bedömt 2:a klass sto på Island.

Kan berätta lite hur vi fick henne...

Började med att vi var på en ganska stor hundutställning här i Sverige, December 2005. Det kom fram 8:a stycken isländska personer och frågade mamma vad en Basset Fauve valp kostade. (För er som inte vet så föder vi upp hundar bla rasen Basset Fauve de Bretagne) Mamma funderade en liten stund och kom sedan på det geniala svaret: "It will cost you a black iceland mare !" Varpå dom stackars männsikorna förvirrande svarade: "No no, you missunderstand me. What is the price for a puppy ?" Och mamma svarar iskallt igen: "It will cost you a black iceland mare !" För att göra en lång historia kort så lyckades mamma byta ut en Basset-valp mot ett svart sto. Dock så fick vi lite dåligt samvete och skickade Islänningarna två hundar så dom även skulle kunna ta valpar om dom ville !

Gâta är en helt knäpp liten svart boll, kan hoppa som satan men går för tillfället bara i hagen och blir fetare och fetare :P Hon har alltid varit den tokigaste hästen i stallet, nu tror jag dock Ogge tagit öven den platsen ;), men det finns ingen häst som är så rund och kan bocka så fruktansvärt. Och det finns nog ingen häst som hoppar med två ryttare på ryggen förutom Gâta! 
De två roligaste sakerna med henne är;
1. När man ramlar av på lek eller allvar så stannar hon alltid hos ryttaren, vad som än händer !
2. Hon kan lyfta på "tassarna" om du lyfter på benet själv när du står framför henne :D

Har även vart på några hoppträningar med henne, vilket hon tyckte var superkul !
Har dessutom tävlat dressyr på henne ! Se vad som kan komma fram om mig ! Pinsamt.... Var sjukt svårt att hitta ett program som innehöll så lite galopp som möjligt, hennes galopp är inte den bästa. Sen gick hela programmet klockrent, men vad tror ni händer då ? Någon hade slängt en rosa attackspö längst in i hörnet vi passerat 10 gånger innan. Höll fan på o flyga av :(







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0